Dalmose Historie
Historien om familien Bek-Pedersen og Dalmose Vognmandsforretning Gunnar overtog som yngste barn i en større søskendeflok, barndomshjemmet, som var et lille husmandssted i Tystofte ved Skælskør. Han supplerede indtægterne som husmand ved først med hestevogn at sælge mælk og senere med bil, køre mælketur for Lundby mejeri ved Skælskør. I 1948 købte han en mindre gård i Eggeslevlille "Sandbjerggård". Virketrangen var imidlertid større end forholdene på Sandbjerggården kunne indfri, så den blev solgt og familien købte "Engtvedgården" i Store Spjellerup på Stevns i 1951. Gården havde mere jord og udfordringerne blev dermed også større. Jorden fra en nabogård blev forpagtet, men vejret drillede meget i de år og i 1954 slog det meste af høsten fejl, da den ikke kunne bjerges på grund af regn. Det gav familien et voldsomt knæk og økonomien var meget tyndslidt. Gunnar mistede noget af troen på det fantastiske ved at være landmand og han begyndte at kigge i andre retninger. Redningsstationen Zonen i Slagelse var til salg på det tidspunkt og der blev forhandlet om et køb af denne. Det blev dog ved snakken. En dag i 1957 kom vognmand Laurits Jensen, Dalmose Vognmandsforretning, til Engtvedgården med en ko, som Gunnar havde købt. Vognmanden blev inviteret på kaffe og snakken gik. Laurits gav udtryk for, at han syntes det var noget skidt at være vognmand og Gunnar gav sammenstemmende udtryk for, at det var noget skidt af være landmand. Dette møde havde til følge, at de to besluttede at bytte erhverv, så Laurits blev gårdejer og Gunnar blev vognmand. De byttede erhverv og dermed adresser den 1. oktober 1957. Dalmose Vognmandsforretning bestod på dette tidspunkt af 4 Bedford lastbiler med benzinmotor og kundekredsen var egnens landmænd og øvrige lokale med behov for transport. Der blev bl.a. transporteret køer og grise og sukkerroer. Gunnar havde imidlertid et handelstalent og han begyndte at handle med fourage i form af hø, halm og foderroer til dyrefoder. Han opdyrkede et marked med at sælge hø og halm til Nordsjællandske hesteejendomme, ligesom han i perioder leverede halm til Garderhusarkasernen i Næstved. På tidspunkter, hvor kasernens heste besøgte Christiansborg, blev der også leveret til halm i de Kongelige Stalde. Så i 1958 købte Gunnar en Volvo lastbil med dieselmotor, som fik spændt en 4 1/2 tons anhænger efter sig, og med halmhæg frem over førerhuset kørte dette vogntog asfalten tynd mellem Vestsjælland og Nordsjælland i en del år med Robert som chauffør. Gunnars hustru Johanne var i hele livet en rigtig god mor for os, samtidig med at hun deltog i den daglige drift af firmaet. I de første år i Dalmose inkluderede forretningen også benzinsalg fra Shell med 5 tankstandere – en til knallertbenzin, en til almindelig, en til superbenzin, en til diesel og en til farvet benzin. Derudover blev anskaffet et ishus, så hun også måtte løbe, når nogen ville købe for 5 øre lakrids. Ellers passede hun telefon bl.a. med tilmelding af grise, hvor hun opnåede en rigtig god og venskabelig kontakt med egnens landmænd. Efter få år, var alle benzinbiler skiftet ud med dieselbiler. Samfundsudviklingen gik i retning af industrialisering og et olieraffinaderi skulle opføres på Stigsnæs ved Skælskør. I forbindelse med dette byggeri og anlæg af olievejen til stedet, deltog mange af egnens vognmænd med transport af vejmaterialer. Det gjorde Dalmose Vognmandsforretning også, da der bl.a. blev anskaffet en treakslet Mercedes 312 til transporterne. Det var ikke nogen stor succes, for den havde for lidt motorkraft til at køre på blød undergrund. Vognparken bestod i begyndelsen af 60-erne af Volvo, Ford Thames Trader, Mercedes, International Harvester og Bedford. I februar 1962 kom en ung mand forbi og søgte arbejde. Han hed Jørgen Hertz og var udstyret med stort kørekort og anhænger kort, erhvervet i forbindelse med militærtjeneste. Han blev ansat og bidrog i mere end 50 år med flid og omhu til firmaets udvikling. Han modtog i forbindelse med sit 50-års jubilæum Den Kongelig Belønningsmedalje. Firmaet fortsatte med fourage handel, transport for landbruget og nu i større grad entreprenørkørsel. Den første Volvo kørte i en lang periode leca fra fabrik på Røsnæs til Madsorask i Dalmose. Den blev afløst af en Volvo 4751 med 14 tons anhænger, som igen blev afløst af en Mercedes 1418. Lastbilerne kørte i perioder til København for at køre vejmaterialer. Kørsel med sukkerroer blev lettere, idet håndlæsning blev afløst af hydraulisk Salta læsser. Ammoniak til landbruget blev først transporteret i flasker som skulle håndteres med hænderne og efter et par år i tanke, som blev boltet til lastbilernes lad. I slutningen af 60-erne blev amtsvejene i lokalområdet gjort bredere og forstærket. Det gav arbejde til vognmanden, som nu bl.a. havde 2 treakslede Mercedes 1418 med anhænger og udvidede med en treakslet MAN diesel. I denne periode blev kørsel med grise til slagteri centraliseret, og nogle få vognmænd i lokalområdet blev tildelt denne transport som fuldtidsbeskæftigelse for en bil. Firmaet opnåede denne status, og havde en fast grisebil kørende fra slutningen af 60-erne til 2005, hvor transporten blev yderligere centraliseret. De første år i 70-erne var vanskelige med dårlig beskæftigelse (oliekrise m.m.). Nummerpladerne på flere biler var afmeldt, og på et tidspunkt kørte kun 3 biler. I 1974 var der igen gang i beskæftigelsen med anlæggelse af Norvejen i Skælskør. Det betød anskaffelse af 3 treakslede Scania 110 og 111 med næse og anhængere. Amtsvejenes udbygning fortsatte og en tipsættevogn med en DAF-trækker blev anskaffet. DAF-en blev hurtigt udskiftet med en Scania 111 frembygget.I februar 1974 blev Tormod Thirup ansat som chauffør. Han begyndte med at køre i Mercedes 1418, men fortsatte med at køre sættevogn, da DAF-en blev købt. Tormod fortsatte i firmaet frem til 2003, hvor han tog vognmandsbevis og overtog den Scania, som han kørte med på daværende tidspunkt. Herefter fortsatte han som selvstændig med at køre for Dalmose vognmandsforretning. I efteråret 1974 indtrådte Gunnars yngste søn Søren som medejer af firmaet. Han havde været chauffør og medhjælpende kørselsleder siden han begyndte i firmaet, da han fik kørekort som 18-årig. Sørens hustru Lone er bankuddannet så det lå lige til højrebenet, at hun hurtigt fik til opgave at skrive regninger og Gunnar købte en elektrisk skrivemaskine. Lone overtog gradvist de administrative opgaver i takt med at firmaet voksede. I 1995 besluttede Lone, at hun ville tilbage til arbejdsmarkedet, men hun har i alle årene fastholdt grebet om den overordnede økonomi i selskaberne. I oktober 1975 blev ansat en medhjælper på grisebilen - Jørgen Sørensen. Gunnar havde i alle årene været fast chauffør på grisebilen med forskellige medhjælpere, bl.a. bornholmeren, som blev han kaldt. Da Gunnar kom til skade med sit håndled, overtog Jørgen jobbet som chauffør. Dette job fortsatte han med frem til 2005, hvor firmaet mistede kørslen. Han fortsatte som chauffør i et andet firma med grisetransport. I slutningen af 70-erne og et langt stykke ind i 90-erne tilføjede firmaet nedrivning af udtjente bygninger i sin portefølge af opgaver. Et hotel, noget af Korsør sygehus, et siloanlæg i Korsør, sammen med en masse andre ejendomme rundt omkring på Sjælland, blev fjernet og kørt til genbrug eller på losseplads. I begyndelsen af 80-erne overtog vi kørslen for foderstoffirmaet SAG i Dalmose. Denne aktivitet akkumulerede øget vækst, og i 1987 flyttede firmaet fra Hovedgaden 46, Dalmose til Lundsgårdsvej 5, Dalmose, hvor Søren og Lone havde bygget værksted og parkeringsplads til bilerne. Gunnar døde i 1990 hvilket overlod ansvaret til Lone og Søren. I 1996 ansatte de en kørselsleder/kontormand – Ole og vognmandsforretningen udviklede sig til at bestå af 15 vogntog frem mod 2003, med stort engagement i at køre foderstoffer for SAG. Vognparken bestod i disse år udelukkende af Scania frembyggede biler med og uden sovekabine, nogle 4-akslede og alle med anhænger eller sættevogn. Der kan nævnes serien 142 og 143, som alle var stærke og solide biler. Senere kom serien 124 og 144 til. Disse biler gav ekstra udfordringer i forhold til deres driftssikkerhed og måtte lidt for ofte bugseres til reparation. I starten af 00-erne var det lastbiler af mærket Renault, der blev satset på, men de gled ud igen efter en generation, da bl.a. Jørgen Hertz fandt, at det var noget skrammel. Herefter blev der indkøbt MAN lastbiler, som var mærket fremadrettet. SAG blev i 2003-04 fusioneret ind Østsjællands Andel - i dag Danish Agro. Vognmandsfirmaet mistede i den forbindelse et "guldæg" og Søren besluttede at lægge kursen helt om. Chaufførerne fik tilbudt at de kunne tage vognmandsbevis og overtage den bil de kørte med, hvilket nogle gjorde og mange af de ældre biler blev solgt, så der i 2007 kun var 2 biler tilbage. Søren solgte også ejendommen Lundsgårdsvej 5 til HJGruppen (entreprenør Henrik Jørgensen), som flyttede ind med sin virksomhed og indrettede nogle kontorlokaler til vognmandsforretningen. Dalmose Vognmandsforretning blev herefter lejer på den tidligere matrikel. Mange chauffører har gennem tiden været ansat i firmaet - mange i længere tid og andre i kortere perioder og i et enkelt tilfælde gik det lidt galt, da Søren ikke havde fået sikret sig at en nyansat chauffør havde kørekort. (Den slags små uheldige episoder må man betale en pris for). Søren og vognmandsforretningen fortsatte herefter med 2 – 3 egne biler og ellers som speditør med at skaffe arbejde til en samlet flåde af lastbiler, der på visse tidspunkter udgjorde 20-25 enheder. Meget af arbejdet var koncentreret i entreprenørbranchen og med at transportere sukkerroer i efteråret. Entreprenørvirksomheden HJ Gruppen havde god succes og Søren førte forhandlinger med dem over en periode, da de var interesseret i at overtage vognmandsforretningen. De blev enige og lavede en aftale der medførte, at HJ Gruppen overtog Dalmose Vognmandsforretning den 1. april 2013. De kører videre med forretningen og har øget lastbilernes antal i væsentlig grad.
Hyllested den 16. april 2021 Poul, Lone & Søren Bek-Pedersen

Retur.