Borup
Autotransport A/S
Tre
generationer har fra 1918 til 1989, hvor navnet Viggo Jensen,
Borup har indgået, ejet vognmandsfirmaet, senior, junior og
sidst nævntes søn Lars Viggo Jensen.
Det hele startede med, at Viggo Jensen rejste fra Sengeløse til
Midtsjællandske Borup, med det formål at etablere sig som
vognmand. I 1918 skete det med heste og vogne, hvor det i de
første år var en blandet forretning, hvor man tog sig af al
transport. I 1926 blev den første lastbil indkøbt, og den blev
fortrinsvis brugt til træprodukter fra savværker på hele
Sjælland og Lolland-Falster. Nogle år senere kom transport af
træstammer til og var en betydelig opgave i mange år bl.a. under
krigen 1940 – 1945. Efter en årrække kom næste generation Viggo
Jensen, junior og hans hustru Anna ind i firmaet, hvor de havde
fået børnene Lars Viggo og Tilde. Junior så hurtigt et nyt
område, hvor firmaet kunne udvikle sig, idet man nu byggede med
betonelementer, som skulle transporteres fra fabrik til
byggeplads. Det førte til, at langtømmervogne blev ombygget til
reolvogne, senere kom fabriksnyt materiel til, hvor der blev
kørt for Spændbeton, Larsen & Nielsen Betonelementer, LN
Modulbeton. I slutningen af 1960´erne ændrede firmaet navn fra
Viggo Jensen, Borup til Borup Autotransport A/S. I 1960 til 1970
var en lang optur, hvor man opkøbte vognmandsfirmaet Max J.
Madsen, der kørte for Larsen og Nielsen fra deres fabrik i
Taastrup. Derefter blev Adam Jensen, Glostrup købt, fordi Larsen
& Nielsen fusionerede med Modulbeton, og al kørsel skulle udgå
fra Ølstykke. Ejendommen på Industrisvinget i Glostrup blev
solgt til et fragtfirma. I denne periode gjorde man sig også i
transport af gods til Sverige og Finland, men kun i mindre
omfang. Pladsen i Borup blev for lille, så der blev købt en gård
med jord i Rorup ud til den gamle hovedvej 1, syd for Roskilde,
hvor et nyt garageanlæg med værksteder og kontorer blev bygget.I
1970´erne starter 3. generation egen vognmandsforretning under
navnet Lars Viggo Jensen med et antal biler af mærkerne Volvo og
Scania og i en vis udstrækning i samarbejde med sin far. Som så
meget andet kommer der af og til kriser, det fik virksomheden at
mærke, da olie og finanskrisen i 1970 og 1980´erne indtraf med
byggestop, og dermed forsvandt transportopgaverne. På det
tidspunkt var der 40 lastbiler beregnet til elementtransport, så
der måtte tænkes nyt. Lars Viggo Jensen var kommet ind i firmaet
og brugte ladvogne til kørsel for Carlsberg – Tuborg i
samarbejde med Henning Pedersen Gundsømagle, som senere blev
opkøbt. Lars Viggos far døde alt for tidligt, og dermed lå hele
driften på ham, men han var godt oplært af sin far og formåede
at drive firmaet videre.Der blev tænkt i nye baner med transport
i Skandinavien i et samarbejde med Rich. Frederiksen Transport i
Skibby. Dette firma blev senere opkøbt, og i den forbindelse fik
man afdelinger i Kamstrup og Grenå. Købet skete i et samarbejde
med Børge Jacobsen, og delt således at Borup købte
speditionsafdelingen og Børge Jacobsen købte
entreprenørafdelingen. Til aktiviteterne kom senere transport
til Sydeuropa, som gik i igennem DDR, fordi man ikke havde
A-tilladelser til Tyskland. I 1977 lykkedes det Lars Viggo
Jensen af få A-tilladelser, og dermed kunne transport til
kontinentet tilbydes. Til disse opgaver blev der indkøbt nye
trækkere én Volvo F89 og én Scania 111, men ellers var det alt
dominerende lastvogn / trækker af mærket MAN.År og dag gik, men
indtjeningen var ikke gunstig og tilfredsstillende, dette betød
at Lars Viggo Jensen solgte den del af virksomheden, som
betjente LN Modulbeton til vognmand E. Steffensen A/S, Viby Sj.,
og senere fulgte yderligere salg af biler til Børge Jacobsen,
Rødovre. Derefter fortsatte dele af virksomheden under navnet
Borup, som havde et godt ry i 1980´erne. I 1989 valgte Lars
Viggo Jensen imidlertid at sælge den resterende del af
virksomheden til den nye opkomling på transportmarkedet De
Samvirkende Vognmænd af 1976 – i daglig tale DSV – som førte det
videre under navnet DSV Borup.
Tekst: Der er
taget udgangspunkt i bogen Danske Eksportvognmænd af John
Johansen, som har givet tilladelse til dette, og skrevet af
Svend Erik Pedersen, svp@svebo.dk
Foto copyright:
Harly, Bent Susie, John Johansen & Svend Erik Pedersen. |