Borup Autotransport

                                                Borup Autotransport A/S

 Tre generationer har fra 1918 til 1989, hvor navnet Viggo Jensen, Borup har indgået, ejet vognmandsfirmaet, senior, junior og sidst nævntes søn Lars Viggo Jensen.
Det hele startede med, at Viggo Jensen rejste fra Sengeløse til Midtsjællandske Borup, med det formål at etablere sig som vognmand. I 1918 skete det med heste og vogne, hvor det i de første år var en blandet forretning, hvor man tog sig af al transport. I 1926 blev den første lastbil indkøbt, og den blev fortrinsvis brugt til træprodukter fra savværker på hele Sjælland og Lolland-Falster. Nogle år senere kom transport af træstammer til og var en betydelig opgave i mange år bl.a. under krigen 1940 – 1945. Efter en årrække kom næste generation Viggo Jensen, junior og hans hustru Anna ind i firmaet, hvor de havde fået børnene Lars Viggo og Tilde. Junior så hurtigt et nyt område, hvor firmaet kunne udvikle sig, idet man nu byggede med betonelementer, som skulle transporteres fra fabrik til byggeplads. Det førte til, at langtømmervogne blev ombygget til reolvogne, senere kom fabriksnyt materiel til, hvor der blev kørt for Spændbeton, Larsen & Nielsen Betonelementer, LN Modulbeton. I slutningen af 1960´erne ændrede firmaet navn fra Viggo Jensen, Borup til Borup Autotransport A/S. I 1960 til 1970 var en lang optur, hvor man opkøbte vognmandsfirmaet Max J. Madsen, der kørte for Larsen og Nielsen fra deres fabrik i Taastrup. Derefter blev Adam Jensen, Glostrup købt, fordi Larsen & Nielsen fusionerede med Modulbeton, og al kørsel skulle udgå fra Ølstykke. Ejendommen på Industrisvinget i Glostrup blev solgt til et fragtfirma. I denne periode gjorde man sig også i transport af gods til Sverige og Finland, men kun i mindre omfang. Pladsen i Borup blev for lille, så der blev købt en gård med jord i Rorup ud til den gamle hovedvej 1, syd for Roskilde, hvor et nyt garageanlæg med værksteder og kontorer blev bygget.I 1970´erne starter 3. generation egen vognmandsforretning under navnet Lars Viggo Jensen med et antal biler af mærkerne Volvo og Scania og i en vis udstrækning i samarbejde med sin far. Som så meget andet kommer der af og til kriser, det fik virksomheden at mærke, da olie og finanskrisen i 1970 og 1980´erne indtraf med byggestop, og dermed forsvandt transportopgaverne. På det tidspunkt var der 40 lastbiler beregnet til elementtransport, så der måtte tænkes nyt. Lars Viggo Jensen var kommet ind i firmaet og brugte ladvogne til kørsel for Carlsberg – Tuborg i samarbejde med Henning Pedersen Gundsømagle, som senere blev opkøbt. Lars Viggos far døde alt for tidligt, og dermed lå hele driften på ham, men han var godt oplært af sin far og formåede at drive firmaet videre.Der blev tænkt i nye baner med transport i Skandinavien i et samarbejde med Rich. Frederiksen Transport i Skibby. Dette firma blev senere opkøbt, og i den forbindelse fik man afdelinger i Kamstrup og Grenå. Købet skete i et samarbejde med Børge Jacobsen, og delt således at Borup købte speditionsafdelingen og Børge Jacobsen købte entreprenørafdelingen. Til aktiviteterne kom senere transport til Sydeuropa, som gik i igennem DDR, fordi man ikke havde A-tilladelser til Tyskland. I 1977 lykkedes det Lars Viggo Jensen af få A-tilladelser, og dermed kunne transport til kontinentet tilbydes. Til disse opgaver blev der indkøbt nye trækkere én Volvo F89 og én Scania 111, men ellers var det alt dominerende lastvogn / trækker af mærket MAN.År og dag gik, men indtjeningen var ikke gunstig og tilfredsstillende, dette betød at Lars Viggo Jensen solgte den del af virksomheden, som betjente LN Modulbeton til vognmand E. Steffensen A/S, Viby Sj., og senere fulgte yderligere salg af biler til Børge Jacobsen, Rødovre. Derefter fortsatte dele af virksomheden under navnet Borup, som havde et godt ry i 1980´erne. I 1989 valgte Lars Viggo Jensen imidlertid at sælge den resterende del af virksomheden til den nye opkomling på transportmarkedet De Samvirkende Vognmænd af 1976 – i daglig tale DSV – som førte det videre under navnet DSV Borup.

 Tekst: Der er taget udgangspunkt i bogen Danske Eksportvognmænd af John Johansen, som har givet tilladelse til dette, og skrevet af Svend Erik Pedersen, svp@svebo.dk

Foto copyright: Harly, Bent Susie, John Johansen & Svend Erik Pedersen.

Klik på et billede og diasshow starter automatisk fra dette billede.

     

Retur.