Henning Petersen, Fuglebjerg

Klik på et billede og diasshow starter automatisk fra dette billede.

                                     Henning Petersen, Fuglebjerg

Tekst: Henning Petersen & Svend Erik Pedersen, svp@svebo.dk
Foto / copyright: Henning Petersen

 Denne vognmandsforretning har i 79 år, 1931 – 2010, været ejet af familien Petersen. I 1930´erne var Danmark i krise, aktiviteten i landet var lille og økonomi var på et lavpunkt, så det at starte virksomhed var ikke for enhver, men trods disse tider lykkedes det for Henning Petersens mor og far, Agnes og Johs. Petersen på Haldagermark at etablere en vognmandsforretning den 1. maj 1931 med købet af en Chevrolet lastbil. Efter nogle få år blev forretningen flyttet til Bendslev til en ejendom med bolig og garage, hvorfra der blev drevet forretning frem til 2010 af to generationer, her kom også fem børn til. Johs. Petersens daglige job var i starten kørsel for det nære område på Vestsjælland, hvor landbruget var en god kunde med transport af svin til Sorø Andelsslagteri og køer til Næstved og Slagelse Kreaturslagterier, dertil kom mælkekørsel til Hårslev mejerier, ligesom man om sommeren fyldte disse mejeriers brændselsdepoter med tørvesmuld, som var et restprodukt fra Åmosens tørveproduktion. Hvert efterår var sukkerroekørsel til Gørlev og Sakskøbing Sukkerfabrikker en stor opgave, dertil kom returlæs af roeaffald til kvægbesætninger, som var en god ekstra indtægt.  En til to gange om ugen efter behov kørtes også en fragtrute fra Bendslev, Fuglebjerg til Næstved, hvor lokale erhvervsdrivende kunne få fragtet deres produkter, ligesom de fik leveret varer den anden vej. Til disse opgaver havde man i 1940´erne to Bedford A5 benzin, i de fem år med krig 1940 – 45 var det svært at skaffe dæk, og benzin var rationeret. I 1954 blev den første nye Bedford diesellastbil købt, men også endnu én Bedford benzin kom i denne periode. I 1979 døde Johs. Petersen, og derfra og til 2010 overtager Solveig og Henning Petersen forretningen.At Henning Petersen skulle blive vognmand, lå lige for med daglig omgang i drengeårene af sin fars lastbiler, også fordi han var interesseret i det, men forud fra 1958 og nogle år gik med forskellige job i landbruget, ligesom han af og til hjalp sine forældre, når der var behov for det.I 1962 – 63 kaldte militæret, og Henning blev indkaldt til tjeneste i Jægerspris og Roskilde, hvor tjenestetiden var 16 måneder. Efter militærtjeneste blev han ansat hjemme og hjalp til ved forefaldende arbejde så som grise og kreaturkørsel og vedligeholdelse af forretningens materiel, men også som chauffør og fik en Bedford at starte med.  I årtiet forud sker der store omstruktureringer i landbrug, mejeri og industrien med sammenlægninger af kommuner og amter, dette går ud over forretningen, dog blev kørsel med sneplov bibeholdt i en årrække, særligt var vinteren 1978 – 79 voldsom, idet sneen lå meterhøjt, dertil kom at grise og kreaturtransport på få år indskrænkes og til sidst lukkes ned. Forretningen bliver omstillet til de nye tider, der køres for grusgrave, entreprenører, korn og foderstoffer, kommune og speditører, men også et samarbejde med gode kolleger for i fællesskab at udnytte det materiel, som var til rådighed. Sukkerroer blev der samarbejdet om sammen med Otto Poulsen, Tornemark, hvor der blev kørt til Gørlev Sukkerfabrik til den lukkede i 1999. I løbet af en årrække var der arbejde til fire biler med tre påhængsvogne, hvor der blev samarbejdet om korn, foderstoffer, kunstgødning for DLG Midtsjælland og SAG, Dalmose. Som følge af mindre lokalkørsel blev der i 1980 indledt et samarbejde med Rich. Frederiksen, Transport, hvor der et par år blev kørt gods til Fyn og Jylland, senere kom eksportkørsel til Sverige, som senere fortsatte via DSV – Hammerbo, i det samarbejde blev der kørt rødbeder, og for Gyproc i Kalundborg gips og hjem var der returgods. Kørslen for DSV blev fortsat, men kun lejlighedsvis og efter et par år stoppede det.  I 1990 blev der kørt mask fra Carlsberg og Harboe Bryggerierne til kvæg, Henning Petersen havde en fast kundekreds på 70 landbrug, denne aktivitet ophørte i 2006, og samtidig blev én lastbil solgt.Lige efter årtusindeskiftet startede overvejelserne om forretningens fremtid, fordi store ændringer i transportsektoren var foretaget i årene forud. Henning Petersen bestemte sig for over en årrække at trappe aktiviteterne ned, når forretningens kunder ændrede strategi eller ophørte med deres virksomhed, og på den måde blev der af og til solgt en lastbil, så der i 2006 var én bil tilbage. Med én Scania R620 og én 33000 l. tanksættevogn tilbage fortsattes med at køre gærfløde, som er et restprodukt fra Harboe Bryggerierne, og senere også for Novo i Kalundborg til landbrugets dyrehold. I 2010 blev denne lastbil med trailer solgt til en vognmand i Hobro, og i oktober måned blev firmaet lukket.I forretningen har der gennem årene været følgende lastbilmærker: Bedford, Mercedes-Benz, Scania og Volvo. Der blev også tid til andet for Henning Petersen end af drive vognmandsforretning, idet han i 1980 blev medlem af bestyrelsen i Skælskør Vognmandsforening, og i sidste halvdel af dette årti var han formand for foreningen. I samme periode skete der sammenlægning af vognmandsforeningerne i Sorø, Ringsted, Haslev og Skælskør til Midtsjællands Vognmandsforening, hvor Henning Petersen var med i den første bestyrelse.Der blev også tid til en anden fritidsinteresse, nemlig modelflyvning fra en nærliggende klub med startbane. Samlingen af modelfly er på 25 stk. samt en samling af motorer til disse fly på hele 70 stk., som Henning Petersen siger: ” Disse motorer, gamle og nye, er interessante at se, hvilken udvikling og opfindsomhed de er fremstillet på”. 

     

Retur.