Tekst: Otto Poulsen & Svend Erik Pedersen,
svp@svebo.dk
Foto / Copyright: Otto Poulsen.
Vognmandsforretningen blev
startet 1943 af Jenny og Johs. Poulsen i Tornemark med en
lillebil, som var den tids taxi i landdistrikterne. I 1947 blev
den første lastbil en Bedford OLB indkøbt, og dermed startede et
liv med lillebil og lastbiler i 40 år for Johs. Poulsen frem til
1983, som drev sin forretning ud fra strategien at tilbyde
transport af alt, hvad der kunne køres på hjul.
At Otto Poulsen skulle blive vognmand, var ikke hans plan, som
han sagde: ” Jeg skulle s…. ikke have noget med lastbiler at
gøre”. Så da der skulle vælges uddannelse, blev til en læreplads
hos Bagermester Henning Hansen i Tornemark i årene 1959 – 1963.
Da uddannelsen i 1963 var gennemført kaldte Søværnet fra den
2.november 1963 frem til 1. juli 1965, men inden da blev det til
et chaufførjob hos hans far i ét halvt år. Vel hjemme fra
militæret trak lastbilerne, så job hjemme blev det til i de
kommende 53 år i forskellige stillinger. I 1981 stifter faderen
et I/S selskab med henblik på at gennemføre et
generationsskifte, og i den forbindelse blev Otto Poulsen en del
af dette I/S til sin fars død i 1983. Derefter overtog han og
hans kone Else firmaet med 9 lastbiler, hvor det blev drevet i
samme ånd som hans far.
Firmaet blev videreført i næsten 53 år med de nødvendige
tilpasninger til de opgaver og krav, som udviklingen i erhvervet
krævede til materiellet og administrationen. Firmaets opgaver
var transport af landbrugets produkter, korn, kunstgødning, frø,
roer m.m., samt asfalt, grus og sten. I 1973 blev et Uno-X depot
etableret i eget regi med tankanlæg til salg af diesel,
fyringsolie og smøreolie. Produkterne blev hentet ved Uno-X
tankanlæg på Masnedø og senere fra Stigsnæs og Kalundborg.
Kundekredsen blev på 700 i løbet af 26 år på Vestsjælland, i
1991 blev Uno-X solgt til Norsk Hydro, men frem til 1999 hed det
stadig Uno-X hos Otto Poulsen. I årene 1999 – 2007 var der et
samarbejde med Dansk Shell A/S, hvor tre biler i deres farver
hvid / gul var i daglig drift. I 1976 blev der købt 12
containere, som senere kom op på 45 stk., dertil havde man 6
lastbiler med hejs, samme år fik man sit eget samtaleanlæg til
bilerne, og de kunne nås på hele Vestsjælland og fra Osted til
Stege, i 1990´erne overgik man til biltelefon og nogle år senere
blev det til mobiltelefoner.
Kørselsopgaverne var mange, her kan nævnes: Lokale opgaver med
grus og sten, roer, korn, frø, renovation, asfalt, kørsel for
amt og kommune. Hver vinter fra 1967 til 2018 blev der kørt
sneplov i Holsteinborg, Fuglebjerg og Næstved Kommuner, samt for
Vestsjælland Amt med i alt 4 biler. Der blev i nogle år med 12
containere kørt rødkål og asier til Samodan i Nyk.F og til
Beauwais i Svinninge. Der blev kørt frø for Hunsballe Frø i
Slagelse med 5 biler og for DLF i Ringsted. Asfalt for Luxol,
Næstved, og vejmaterialer for amt og kommune, fra 1982 – 1994
blev der med to biler foretaget renovation for Fuglebjerg
kommune. For korn og foderstoffirmaer blev ammoniak leveret til
landbruget. Frem til Gørlev Sukkerfabrik blev lukket i 1999
køres årligt 40000 t. affald til Nykøbing F. For Harboe blev der
kørt korn og flyttet kalkuner fra den ene farm til en anden
farm, for datterselskabet Danfrugt blev der fx kørt kirsebær i
et samarbejde i årene 2003 – 2012. For DLG-korn og foderstoffer
blev der dagligt kørt med 5 biler, ligesom man havde en foderbus
i Superfos hvide / grønne farver. Den helt store transportopgave
var hvert år, hvor sukkerroerne skulle leveres, det skete til
Maribo, Nyk.F., Sakskøbing, Nakskov, Stege og Mern, hvor der var
op til 30 indlejede vognmænd til dette job i månederne oktober
til januar.
Far og søn har i årene 1947 til 2018 haft en række lastbiler af
mærkerne: Bedford, Chevrolet, Fiat, Renault, Iveco,
Mercedes-Benz, Scania og Volvo, med tilhørende 9 påhængsvogne,
hvoraf 6 var til overførsel af containere. Dertil kommer én Ford
traktor med Salta grab og én Salta læsser på egne hjul og en
roerenser af mærket Thyregod. Med hensyn til firmaets størrelse
mente Otto Poulsens kone Else at 10 biler måtte være nok, men
som Otto sagde – ” Jeg fik da listet bil nr. 11 biler ind.
Som årene gik, blev der også tænkt på, hvem af børnene som måske
ville overtage firmaet, og Otto Poulsens søn Morten var lærer,
men ville gerne prøve noget andet, og kom hjem i 2007 for at
blive chauffør med henblik på at overtage firmaet over en
årrække. Men sådan gik det ikke, fordi en episode i 2017 på
Sydmotorvejen ved Piberhus rasteplads, hvor Politiet havde
kontrol viste det sig, at lastbilen ved opmåling var 8 cm. for
lang. Denne sag endte i retssag, op til ny køreprøve og bøde til
far og søn. Dette bevirkede, at Morten Poulsen ikke kunne se sig
selv som vognmand med de mange regler, som fandtes og ville ikke
byde sin familie den fremtid, så han genoptog sit job som lærer
igen. Herefter så Otto Poulsen sig om efter en køber af
forretning, garage med fem porte og to boliger, resultatet blev
at lastbiler med tilhørende materiel blev overtaget af firmaet
Palmvang i 2018. I dag – 2023 – er garage og to huse stadig ejet
af Otto Poulsen. |